Pardon To Tu jedyny koncert w Polsce

Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force
Kamil Piotr Piotrowski, 28 czerwca 2022
Mark Ernestus' Ndagga Rhythm Force
Fot. Press
Po niemal czterech latach wraca do warszawskiego klubu Pardon, To Tu jeden z tych zespołów, który zrobił poprzednio na widzach ogromne wrażenie – senegalska formacja Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force. To jedynym koncert w Polsce.

Muzyka świata w szerokim wymiarze, czyli muzyka mbalax (mbalakh), inspirowana nutą i rytmem od Afryki przez Europę, po obie Ameryki zawita za chwilę do Polski za sprawą jedynego koncertu formacji Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force. Koncert odbędzie się 2 lipca, a szczegóły znajdziecie w naszym dziale „Wydarzenia: Mark Ernestus' Ndagga Rhythm Force”.

Mbalax z Senegalu

Jak podają zasoby internetu „to narodowa popularna muzyka taneczna Senegalu i Gambii, która pojawiła się w latach 70. Wywodzi się z fuzji rdzennych wolofskich bębnów sabar z muzyką popularną, głównie z afrykańskiej diaspory i afrykańskiej muzyki popularnej, a w mniejszym stopniu z zachodniego popu i afropopu. Nazwa mbalax pochodzi od rytmów wolofskiego sabaru i została ukuta przez Youssou N'Doura, mimo że, jak sam stwierdził, w miejskim Senegalu istniało wiele innych grup łączących te tradycyjne dźwięki z nowoczesną muzyką.”

Worldmusic w pełnej krasie

Mbalax to prawdziwa muzyczna mieszanka. Słychać tu soul, blues, jazz, varieté z Francji, kongijska rumba oraz latynoski pop z Karaibów i R&B i rock ze Stanów Zjednoczonych. Do tego doszła chęć posiadania swojej własnej miejskiej muzyki tanecznej, więc muzycy senegalscy zaczęli śpiewać w języku wolof zamiast po francusku i do tego dołączyli rytmy rodzimego bębna sabar. Za tym poszli tancerze, którzy zaczęli do śpiewu wykonywać rytmiczne ruchy związane z sabarem, tak jakby byli tradycyjnymi griotami. Nurt ten szybko zyskał popularność także w Mali, Mauretani, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Francji. Współcześnie mbalax czerpie także z Hip-Hopu, Coupé-Décalé, Zouk i innych współczesnych karaibskich, latynoskich i afrykańskich utworów pop. Jak to muzyka świata.

Instrumentarium mbalaxu

Muzyka jest wykonywana przy użyciu takich instrumentów, jak bębny: Nder (bęben prowadzący), Sabar (bęben rytmiczny) i Tama (bęben mówiący), balafon. W latach 70. do muzyki włączono zachodnie instrumenty i urządzenia, takie jak flet, gitara elektryczna, fortepian, skrzypce, trąbka i syntezator, aby towarzyszyły tańcom. Dziś doszły do tego wszelkie elektroniczne nowinki. Oprócz instrumentarium w muzyce stosuje się także nucenie, śpiewanie i intonowanie (w języku wolof, francuskim lub angielskim). Teksty piosenek mbalaksowych poruszają głównie kwestie społeczne, religijne, rodzinne lub moralne.

Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force

Ten senegalsko-niemiecki zespół połączył właśnie świat tradycyjnej i współczesnej muzyki Afryki Zachodniej z zaawansowaną elektroniką. Mózgiem projektu jest Mark Ernestus, niemiecki muzyk dubu, dub stepu, działający wcześniej pod takimi markami, jak Basic Channel, Rhythm & Sound i Maurizio. Jego fascynacja mbalaxem objawiła się europejskiej publiczności, gdy połączył siły z zespołem Jeri-Jeri. Kolektyw ten przekształcił się właśnie w Ndagga Rhythm Force, grupę, która sama siebie określa jako „wyraz wymarzonego połączenia Dakaru i Berlina”. Dzięki tej międzykontynentalnej wymianie powstają jedyne w swoim rodzaju nagrania, w których słychać zarówno berlińską precyzję w elektronicznej edycji dźwięku, jak i żywiołowy, niczym nieskrępowany puls ulic Afryki Zachodniej.

Wszystkie te dźwięki będzie można wysłuchać na żywo w warszawskim klubie Pardon To Tu na jedynym polskim koncercie Marka Ernestusa i Ndagga Rhythm Force, w najbliższą sobotę.

 

Newsletter

Zapisz się na cotygodniowy newsletter folkowy
Pokaż menu