PaskudoFonia zaprasza latem

Cykl koncertów "W amfiteatrze podwórka – Lato 2022"
Kamil Piotr Piotrowski, 7 lipca 2022
Maryleen
Fot. Press / Paskudofonia
Dzięki wsparciu Centrum Kultury „Victoria” gliwicka Fundacja PaskudoFonia, z Anią Pasek „Paskudą” na czele, znów może zaprosić fanów piosenki na cykl letnich koncertów pt. „W amfiteatrze podwórka”.

Uczestnicy ubiegłorocznej edycji spotkań w PaskudoFonii mogli poznać uroki przecudnie kameralnej przestrzeni, znajdującej się przed siedzibą Fundacji i Sklepu Charytatywnego „PasCuda” przy Bednarskiej 8 w Gliwicach (w samym centrum miasta!).
I tym razem rzecz dzieje się (bo pierwszy koncert w wykonaniu Maryleen już za nami) „W Amfiteatrze podwórka”. W przypadku niepogody jak i drzewiej bywało, nikt koncertu nie odwoła, tylko przeniesie oczywiście do równie klimatycznej sali – „z tyłu sklepu” chciałoby się powiedzieć.

A co czeka fanów piosenki autorskiej, poezji śpiewanej, folksongów, twórczości songwriterów, bardów i wszelkich gości PaskudoFonii w tym sezonie?

Ania zaplanowała cztery niedzielne koncerty:

Maryleen

To zespół z Kędzierzyna-Koźla, który zainaugurował cykl w czerwcu. Grają akustycznie muzykę autorską z pogranicza poezji śpiewanej z elementami jazzu i bluesa. Grupa istnieje od 2017 roku, kiedy to wokalistka Ewelina Mihułka i gitarzysta Henryk Vogt nawiązali współpracę twórczą w zakresie pisania piosenek (Ewelina teksty, Heniek muzykę). Grupa, już jako trio, w 2019 roku zdobyła II miejsce w XXXII Przeglądzie Piosenki Turystycznej, Poezji Śpiewanej i Sztuk Różnych „Wrzosowisko”, a wiosną 2020 r. nagrała pierwszą płytę „Odpowiedź znajdziesz w sobie”. Obecnie trwają prace nad piosenkami do drugiej płyty. W tym roku przyszły też kolejne sukcesy: I miejsce w XIV Ogólnopolskim Przeglądzie Piosenki im. Wojtka Belona „Niechaj zabrzmi Bukowina” oraz III miejsce w XXXI Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Poetyckiej „Kwiaty na Kamieniach”.

Jacek Kadis

To artysta dojrzały, piszący, grający i śpiewający już od wielu lat. Jego piosenki są prawdziwe i uczciwe, oparte na tym, co zna i przeżywa. Jacek w swych piosenkach bywa lirykiem, satyrykiem, moralistą i społecznikiem. Jest poetą osadzonym w czasem wręcz karkołomnej grze słów, kontrastach i metaforach – i swojskim chłopakiem, nazywającym rzeczy po imieniu. W repertuarze Jacka Kadisa, obok jego autorskich pieśni i piosenek, znajdują się utwory Jacka Kaczmarskiego, Edwarda Stachury, wiersze Karola Wojtyły, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Agnieszki Osieckiej.
Uczestnik i laureat większości konkursów i festiwali piosenki literackiej w Polsce.
Z pianistą Michałem Dzikiem nagrał dwie płyty: “W poczekalni”  oraz “Piosenka nienapisana”
Pomysłodawca, koordynator i współorganizator Cyklicznych Spotkań z Twórczością Bardów BARDOGRAJKA.

Gabi Gunia

To artystka o głębokim, hipnotyzującym głosie. Zwraca uwagę swoją wyrazistością sceniczną, uśmiechem i oryginalnością. Mówią o niej: „Głos jak dzwon, którym posługuje się z zaskakującą subtelnością”, „czarny głos piosenki literackiej, co jest rzadkim i pożądanym połączeniem na polskiej scenie muzycznej”.
Artystka komponuje muzykę do tekstów zaprzyjaźnionych poetów. Inspirację muzyczną czerpię z muzyki całego świata. Nie ma barier gatunkowych, przez co jej muzyka jest nieco eklektyczna. Uczęszczała do Szkoły Muzycznej w klasie wiolonczeli w Rzeszowie, ostatnio jednak przesiadła się na mniejszy instrument – ukulele. Na scenie zadebiutowała w nurcie piosenki literackiej w 2016 roku – projekt „Fabryka Snów w mieście Łódź”. Zdobyła kilka ważnych nagród na przeglądach studenckich i wydała dwa single oraz w kwietniu b.r. debiutancki album – „Rozmowy z Olą”. Na płycie znalazły się teksty Aleksandry Bacińskiej – znanej poetki z nurtu poezji śpiewanej.

Marek i Michał Andrzejewscy

Marek Andrzejewski – autor, kompozytor, wokalista. Współzałożyciel i filar Lubelskiej Federacji Bardów. Jego kompozycje są melodyjne i optymistyczne. Teksty zaś skłaniają do zastanowienia i zapadają w pamięć. Co ciekawe, te najbardziej gorzkie i
frapujące mają jednocześnie najweselsze melodie. Pewnie dlatego Marek został okrzyknięty najbardziej uśmiechniętym Bardem (to może być zadanie dla psychiatry). Kojarzony jest z Krainą Łagodności, nurtem piosenki literackiej i poetyckiej (ze względu na niebanalne teksty), a także z Liryką Politechniczną, której jest czołowym przedstawicielem dzięki festiwalowi YAPA. Jego muzyka jest fuzją jazzu, folku, bossa novy i ballady.
Na scenie śpiewa swoje piosenki już od 30 lat, ale się do tego nie przyznaje, nie chcąc wyjść na starego zgreda. Sposobem na odmłodzenie wizerunku są koncerty wykonywane wspólnie z synem Michałem – bardzo zdolnym pianistą i producentem muzycznym. Dzięki Michałowi utwory Marka zyskały nowoczesne brzmienie i młodzieńczy wigor (druga młodość najstarszych piosenek).
Artysta ma w swoim dorobku około 14 płyt (nikt nie wie dokładnie ile) nagranych z Lubelską Federacją Bardów oraz płyty autorskie: „Trolejbusowy batyskaf” (1997), „Dziesięć pięter” (2003), „Elektryczny sweter” (2012), „Akustycznie” (2015), „Hasztagi” (2018). W kwietniu – nakładem wydawnictwa Dalmafon – ukazała się najnowsza pt. „Wariactwo” zaaranżowana i nagrana wspólnie z Michałem.

 

„W amfiteatrze podwórka – Lato 2022”, 26.06, 17/31.07, 28.08.2022, Gliwice
Portal Folk24.pl jest patronem medialnym wydarzenia

Newsletter

Zapisz się na cotygodniowy newsletter folkowy
Pokaż menu