Folk i wielokulturowość na nocy muzeów

Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie
Kamil Piotr Piotrowski, 6 maja 2022
Olgierd Dokalski / Stanisław Matys (kIRk)
Fot. Laura Ociepa / CJP2
Tegoroczna Noc Muzeów w Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie przebiegać będzie pod hasłem wielokulturowości: „Jeden człowiek, wiele wymiarów”. Kamienicę przy ul. Foksal ożywią m.in. etniczne i folkowe brzmienia.

Warszawskie kamienice i ich dziedzińce przez lata były tętniącym życiem miejscem spontanicznego spotkania różnych kultur, grup społecznych i stylów życia. Mimo wielu odmienności, ta sąsiedzka bliskość, skłaniając do częstych kontaktów, dawała mieszkańcom okazję do poznania siebie nawzajem i z biegiem czasu wytwarzała poczucie codziennej wspólnoty i przynależności.

Podczas Nocy Muzeów, 14 maja 2022r., siedzibę Centrum Myśli Jana Pawła II, w sercu Warszawy, przy ul. Foksal 11, ożywią działania, które za pomocą obrazu, muzyki i słowa zabiorą gości w podróż, pokazującą, że taka wspólnotowa perspektywa jest możliwa. Drogowskazami w tej wielowątkowej wyprawie będą różnorodność, dialog, szacunek i wrażliwa ciekawość drugiego człowieka. Organizatorzy przygotowali dla odwiedzających nie tylko próbkę tego, czym na co dzień zajmuje się Centrum, ale także szereg wysokiej klasy wydarzeń kulturalnych skrojonych specjalnie na Noc Muzeów, dla których warto wybrać się na Foksal.

W ciągu wieczoru z balkonu siedziby CJP aż trzykrotnie zabrzmi ormiański folk z elementami jazzu, w wykonaniu muzyków związanych z zespołem kIRk. Mowa tu o duecie Olgierda Dokalskiego ze Stanisławem Matysem. Obaj to bardzo ciekawe postaci polskiej sceny etnojazzowej.

Olgierd Dokalski – trębacz, kompozytor zainteresowany szeroko pojętą kulturą ludową, reżyser i scenarzysta. Absolwent kursów Script i Studio Prób Szkoły Wajdy. Z wykształcenia cybernetyk, niedoszły antropolog kultury. Założyciel i lider zespołów Daktari i nor cold. Obecnie prowadzi formację kIRk. Autor solowej płyty „Mirza Tarak”, na której to w formule koncept albumu daje upust swoim tatarskim kulturoznawczo-genealogicznym zainteresowaniom. Finalista konkursu Script Pro oraz autor wyróżnienia w konkursie Script Wars za scenariusz „Donmeh”.

Stanisław Matys – muzyk i filozof. Swoje inspiracje czerpie przede wszystkim, z muzyki klasycznej i folkowej. Pierwszym instrumentem, na którym grał, był fortepian. Obecnie gra na duduku – ormiańskim instrumencie dętym. W roku 2019 r. wyjechał do Erywania, by od Nareka Mnatsakanyana (siostrzeńca maestro Dabaghyana) uczyć się profesjonalnej gry na tym instrumencie. Gra i koncertuje przede wszystkim jako członek formacji kIRk, która na koncie ma takie wydawnictwa jak „Ich Dzikie Serca” czy „Msza Święta w Brąswałdzie”.

Muzycy zagrają utwory skomponowane przez dwóch wielkich kompozytorów ormiańskich Sayat-Novy i Komitasa. „Eshkhemed” to kompozycja Komitasa będąca jednym z najsłynniejszych utworów XVIII w. wykonywanym przez wirtuozów takich jak Dabaghyan czy Gasparian. Komitas w ramach swojej działalności artystycznej zbierał, a następnie przekładał na język nutowy ormiańskie pieśni ludowe. „Dle Yaman” jest z kolei jednym z najbardziej rozpoznawalnych dziś utworów ormiańskich. „Chinar es” to drobny utwór folkowy, który doczekał się wielu zróżnicowanych aranżacji, w tym wykonywany był na wiolonczeli przez Maisky’ego.

Dziedziniec obudzi występ Chóru CMJP2, m.in. z repertuarem J. Krutula „Cztery pieśni kurpiowskie”, „Sobótecka opolska”, M. Gałęskiego „Uwoz mamo roz” i N. Blachy „Modlitwa o pokój” w języku polskim i ukraińskim. Chór wystąpi pod batutą swojego dyrygenta Jana Krutula, na fortepianie akompaniować będzie Karolina Silkina.

Całości obrazu przebudzonej kamienicy dopełni spotkanie z Żywą Biblioteką, a także wielkoformatowa instalacja wizualna autorstwa Mariusza Libla, która rozświetli dziedziniec.

Dziedziniec będzie dostępny między godziną 19:00 a 23:00. Pełen program Nocy Muzeów w Centrum Myśli Jana Pawła II dostępny na stronie internetowej.

 

Źródło: materiały organizatora

Newsletter

Zapisz się na cotygodniowy newsletter folkowy
Pokaż menu