Inna niż wszystkie

"Muzikaim" Kapeli Brodów
Kamil Piotr Piotrowski, 20 kwietnia 2015
"Muzikam" Kapeli Brodów
Fot. Kamil Piotrowski
Najnowsza płyta Wydawnictwa Muzyka Odnaleziona to kolejny dowod na to, że w muzyce wiele jeszcze można wyszperać, odkryć na nowo, pokazać światu. Jak zawsze całość profesjonalnie wydana, ze smakiem i pomysłem.

Trafiła do nas ostatnio najnowsza płyta wydawnictwa Muzyka Odnaleziona, założonego przez Małgorzatę i Andrzeja Bieńkowskich. To wydawnictwo specjalizuje się w wyszukiwaniu i zachowywaniu dla potomnych m.in. muzyki ludowej, wsi, osad, regionów, odchodzących społeczności Polski, Ukrainy, Białorusi. Pisaliśmy o ich wydawnictwach wielokrotnie. Sporo z nich znajdziecie też w naszym sklepie.

Na najnowszej płycie zatytułowanej "Muzikaim" tym razem znalazły się utwory zebrane nie przez samego Andrzeja Bieńkowskiego, jak to bywa na większości tytułów z logo Muzyki Odnalezionej, a przez Witka Brodę, a opracowane i wykonywane przez Kapelę Brodów. Obok melodii zebranych podczas badań terenowych, są też tu te ze zbiorów Kolberga, z archiwów ISPAN i autorów nieznanych. Po jednym zapożyczono z kolekcji Andrzeja Bieńkowskiego i Piotra Piszczatowskiego.

- "Usłyszałem u wiejskich muzykantów dźwięki żydowskie - żywe, obce, intrygujące. Czasem była to fraza, czasem cały utwór. Podsłuchany pod oknem, nauczony w terminie u żydowskiego skrzypka, potem grany do tańca na zabawach i weselach.
Kolberg notował melodie żydowskie sporadycznie. Na tysiące zapisanych znajdziemy ich kilkanaście. Zbierałem te motywy, sklejałem okruchy. Taka mogła być muzyka żydowska na wsiach w przedwojennej Polsce" - czytamy na okładce płyty wypowiedź Witka Brody.

Więcej o płycie, muzyce na niej zawartej i o sobie opowiada Witek Broda w wywiadzie opublikowanym w dołączonej do płyty książeczce. To też ciekawostka, bo nie czyta się z reguły wywiadów w książeczkach płytowych (sic!).

Kolejno na płycie znalazły się następujące utwory:
1. Polka Malcowej, lubelskie – ze archiwum ISPAN 
2. Mazurek bośniacki – ze zbiorów Andrzeja Bieńkowskiego 
3. Trampolka (tramelka)  Marszała, rzeszowskie – ze zbiorów Witka Brody 
4. Mazur żydowski – ze zbiorów Oskara Kolberga, tom Łęczyckie 
5. Polka Marka, rzeszowskie – ze zbiorów Witka Brody 
6. Turecki – ze zbiorów Oskara Kolberga, tom Mazowsze 
7. Husyt – ze zbiorów Oskara Kolberga, tom Mazowsze 
8. Tramla (tramelka) Marcińca, rzeszowskie – ze zbiorów Witka Brody 
9. Weselny – ze zbiorów Oskara Kolberga, tom Mazowsze 
10. Polka Kretowicza, rzeszowskie – ze zbiorów Piotra Piszczatowskiego 
11. Hymn żydowski, Polesie – ze zbiorów Filareta Kołessy
12. Mazurek Jakielaszka, rzeszowskie – ze zbiorów Witka Brody 
13. Taniec żydowski – ze zbiorów Oskara Kolberga, tom Radomskie 
14. Polka Marka (bis), rzeszowskie

A Kapela Brodów zagrała w składzie: Witek Broda – skrzypce, Iwona Sojka – skrzypce, Marta Maślanka – cymbały, Jacek Mielcarek – klarnet, saksofon, taragot, Jakub Mielcarek – kontrabas, Anatol Broda – basy.

Płyta była nagrana podczas dwóch koncertów w Warszawie:
- 12 października 2014 w Domu Kultury Śródmieście
- 13 października 2014 w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego PR w Warszawie (to nagranie jest współprodukowane z Programem 2)

Na okładce znalazły się motywy z wycinanki żydowskiej (wg. wycinanki Drzewo gościnności Moniki Krajewskiej) i kurpiowskiej (Zielko, autor nieznany).

Płyta pięknie wydana, z dbałością o szczegóły - jak zawsze w tym wydawnictwie. Z pewnością ucieszy miłośników tańca, bo nie da się przy niej spokojnie usiedzieć. Nic dziwnego, w końcu muzyka ta była wykonywana przede wszystkim na weselach.

Newsletter

Zapisz się na cotygodniowy newsletter folkowy
Pokaż menu