Chopin na 5 kontynentach

Chopin na 5 kontynentach
Fot. Andrzej Pągowski
Utwory nagrane studyjnie i wydane na płycie w marcu 2010 roku. Inspiracją do powstania tego albumu były obchody Roku Fryderyka Chopina w związku z jubileuszem 200-lecia jego urodzin.

To połączenie tradycji muzycznej z pięciu kontynentów z wybranymi utworami Fryderyka Chopina, o unikalnych aranżacjach, opartych o instrumentarium etniczne szerokiego świata, muzyki klasycznej oraz melodie ludowe. Maria Pomianowska zaprosiła do nagrania tej płyty wielu wybitnych muzyków. Jak sama przyznawała w wywiadach, praca nad tym projektem trwała właściwie od 20 lat. Od samego początku jej przygody z muzyką, artystka starała się łączyć klasykę z ludowością, Chopin nasuwał się tu jednoznacznie. Na tej płycie muzyka Fryderyka Chopina została zagrana na instrumentach indyjskich, chińskich, mongolskich, perskich, afrykańskich, ale też tych używanych w europejskiej muzyce klasycznej i ludowej. W wielu utworach melodie chopinowskich utworów zaśpiewane są egzotycznymi stylami wokalnymi. Oprócz orkiestracji nadającej dziełom Chopina charakteru etnicznego, w wielu utworach dokonano fuzji tematów chopinowskich z tymi, znanymi z muzyki tradycyjnej innych krajów lub specjalnie skomponowanych. Tak jest w przypadku znanej i bardzo popularnej w Japonii melodii Kodżionotsuki, którą udało się zgrać z pieśnią Fryderyka Chopina "Dwojaki koniec". Japońska melodia tradycyjna, z wyjątkiem kilku nut w drugiej części, nakłada się na polską pieśń. Podobieństwo jeszcze bardziej podkreśla użyte japońskie instrumentarium. Inny przykład udanego mixu, to połączenie głównego tematu Etiudy E-dur op. 10 nr 3 i części tematu chińskiej melodii ludowej pt. "Jaśmin". Całość brzmi jak jedna melodia. Naturalnie wypadło też połączenie, skomponowanej przez dr. Marię Pomianowską, melodii o perskich korzeniach z Preludium e-moll op. 28 nr 4. Z kolei, jeden z najbardziej ludowych, Mazurek op. 33 nr 2 zagrany został w rytmach bałkańskich, a dodatkowo wzbogacono go o tradycyjną, bułgarską pieśń, zaśpiewaną tzw. "białym głosem". No i jeszcze Rondo ala krakowiak op. 14 po syberyjsku z tuwańskim śpiewem gardłowym. Całość to niesamowita mieszanka.

Autorką wszystkich aranżacji jest dr Maria Pomianowska. Gra ona także we wszystkich utworach, łącznie na 10 różnych instrumentach smyczkowych.

W czerwcu 2010 roku płyta osiągnęła 5. pozycję na europejskiej liście światowej muzyki etnicznej i folkowej - World Music Charts Europe, plebiscycie organizowanym przez Europejską Unię Nadawców (EBU), stając się pierwszą polską produkcją, która została tak wysoko oceniona. Podobnie było w podsumowaniu rocznym za 2010 r. Płyta osiągnęła 15 miejsce, i także, w historii tego plebiscytu, była to najwyżej notowana jak dotąd polska płyta.

Spis utworów:

  1. "Chopin na Dzikim Zachodzie" (Walc Op. 64 nr 1 "minutowy')
  2. "Chopin w Persji" (Preludium Op. 28 nr 4)
  3. "Chopin w Andaluzji" (Walc Op. 64 nr 2)
  4. "Chopin w Afryce" (Preludium "deszczowe" Op. 28 nr 15)
  5. "Chopin w Chinach" (Etiuda Chanson de l’adieu Op. 10 nr 3)
  6. "Chopin w Japonii" (Pieśń "Dwojaki koniec")
  7. "Chopin na Syberii" (Rondo ala krakowiak Op. 14)
  8. "Chopin w Indiach" (Largo z fantasie-impromptu Op. 66)
  9. "Chopin w Arabii" (Pieśń "Nie ma czego trzeba")
  10. "Chopin w Bułgarii" (Mazurek Op. 33 nr 2)
  11. "Chopin w Brazylii" (Nokturn Es Op. 9)
  12. "Chopin w Armenii" (Pieśń "Wiosna")
  13. "Chopin na Bałkanach" (Pieśń "Wiosna")
  14. "Chopin na Mazowszu" (Pieśń "Życzenie")

Nagrano w składzie:

Archiwum

Pokaż menu