Królowa Calypso

Skrzyżowanie Kultur - dzień czwarty
Ewelina Grygier, 29 września 2013
9 Skrzyżowanie Kultur
Fot. Robert Derda
Czwartego dnia festiwalowa publiczność wybrała się w podróż na wyspy Trynidadu i Tobago oraz do Nowej Zelandii. Egzotyczne calypso i budzący skrajne emocje taniec haka zaczarowały namiot Skrzyżowania Kultur.

McArthy Lindy Sandy-Lewis - tak brzmi prawdziwe imię i nazwisko Calipso Rose, 73-letniej pieśniarki z Trynidadu, która była gwiazdą czwartego dnia Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. 

Artystka jest autorką ponad 800 pieśni napisanych w stylu muzycznym calypso, a na swoim koncie ma bogatą dyskografię. Podczas koncertu słuchacze mieli okazję usłyszeć utwory niezwykle energetyczne (śpiewając niektóre z nich pieśniarka zeszła ze sceny i wykonywała je spacerując wśród publiczności) ale pojawiły się także bardziej stonowane piosenki o wartości sentymentalnej, jak np. "Back to Africa", utwór napisany dla babci Calypso Rose.

Styl muzyczny calypso powstał w połowie lat 20. XX wieku i słuchacze mieli także okazję usłyszeć niektóre z najstarszych pieśni tego gatunku. Zelektryzowały one publiczność tak samo, jak przeboje Królowej Calypso. Hitem okazał się utwór "Calypso blues", zagrany w rytmie reggae, którego fragment jest tegorocznym dżinglem festiwalowym.

Artystka pokazała także, że improwizowanie zabawnych, tworzonych w czasie rzeczywistym tekstów to nadal żywa tradycja muzyki calypso. W pewnym momencie zapytała dziewczynę stojącą w jednym z pierwszych rzędów, czy ma męża, a później, poprosiwszy muzyków o podanie dźwięku "c" zaśpiewała krótką, rymowaną, wymyśloną na poczekaniu pieśń.

Jako druga gwiazda wieczoru na scenie pojawiła się Moana Maniapoto wraz z zespołem The Tribe. Muzyka Moany, okraszona dużą dozą elektroniki, była momentami bardzo chilloutowa i nieco klubowa w swoim charakterze. Nie sposób było oprzeć się wrażeniu, że mogła powstać nie tylko w Nowej Zelandii, skąd pochodzili artyści, lecz także w Berlinie, Warszawie czy Sewilli. Występ Maony dowiódł, że Nowa Zelandia jest wyspą... zanurzoną w morzu popkultury.

Koncertowi Moany i The Tribe towarzyszył pokaz, wywodzącego się z tradycji wojowniczej maoryskiego tańca haka. Zatańczyli go Kemara Kennedy i Laurence Kershaw, mistrzowie warsztatów, którzy pojawili się na festiwalowej scenie już poprzedniego dnia. Taniec haka jest niezwykle ekspresyjny, towarzyszą mu wprawiające w przestrach okrzyki, które znakomicie, choć nieco zabawnie, sprawdziły się w roli ostinatowych chórków dla głównej melodii śpiewanej przez Moanę.

9. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur, 28.09.2013, Warszawa
Portal Folk24.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Newsletter

Zapisz się na cotygodniowy newsletter folkowy
Pokaż menu