Amerykańskie "besty"

Grammy 2016 – podsumowanie
Patryk Pesta, 19 lutego 2016
Banjo
Fot. Tomasz Goliński
Kolejne, 58 już, rozdanie nagród Grammy za nami. Zatem podsumowujemy nagrodzonych w kategoriach powiązanych z muzyką folk, country, bluegrass, blues, americana, american roots, world music i regional music.

W kategoriach dedykowanych muzyce country Narodowa Akademia Sztuki i Techniki Rejestracji zgodziła się z przyznanymi kilka miesięcy wcześniej nagrodami CMA Awards, wręczanymi przez Country Music Association.

Chris Stapleton podzielił się statuetkami z zespołem Little Big Town, wygrywając w kategoriach Best Country Solo Performance i Best Country Album. Czteroosobowy zespół otrzymał Grammy za Best Country Song oraz po raz drugi w kategorii Best Duo/Group Performance. Nagrodzony utwór "Girl Crush" został skomponowany przez doświadczonych songwriterów: Hillary Lindsey, Lori McKennę i Lizę Rose. Lindsey powtórzyła sukces z 2007 roku. Wówczas otrzymała nagrodę za piosenkę "Jesus, Take The Wheel" wykonywaną przez Carrie Underwood. Rose otrzymała Grammy w 2010 roku za utwór 'White Horse", który znalazł się na albumie Taylor Swift.

Udany wieczór miał Jason Isbell, o którym pisaliśmy w podsumowaniu "Subiektywny the best of". Wymykający się gatunkowym ramom artysta został nagrodzony w kategoriach Best American Roots Song i Best Americana Album.

W kategorii Best American Roots Performance wygrała Mavis Staples za utwór "See That My Grave Is Kept Clean". To stara bluesowa piosenka, nagrana po raz pierwszy w 1927 roku przez Blind Lemona Jeffersona i wykonywana później przez największych bluesmanów. Kompozycja znalazła się na EP "Your Good Fortune".

Nagrodę w kategorii Best Blues Album otrzymał Buddy Guy, za płytę "Born To Play Guitar". Legendarny gitarzysta, sklasyfikowany na 30 pozycji najlepszych gitarzystów wszech czasów magazynu Rolling Stone, odebrał siódmą statuetkę w swojej karierze. Muzyk był nominowany także w kategorii Best American Roots Performance, tak jak duet Béla Fleck & Abigail Washburn, który z kolei otrzymał Grammy za Best Folk Album (zobacz: FolkFonnoGrammy).

Najlepszym w kategorii Best Bluegrass Album został ogłoszony "The Muscle Shoals Recordings" zespołu The SteelDrivers. Grupa z Nashville, w minionych latach, była nominowana trzykrotnie, gdy grał w niej odnoszący dziś sukcesy solowe Chris Stapleton.

Brytyjczyk Jon Clear, który od lat bada kulturę Nowego Orleanu otrzymał nagrodę w kategorii Best Regional Music Album za "Go Go Juice".

W kategorii Best World Music Album nagrodę przyznano Angélique Kidjo za album "Sings". To już trzecia statuetka Grammy w dorobku, pochodzącej z Beninu artystki. Album został nagrany przy akompaniamencie Luksemburskiej Orkiestry Filharmonicznej. Kidjo jest ikoną muzyki afrykańskiej. Jako pierwsza kobieta znalazła się na liście 40 najbardziej wpływowych celebrytów z Afryki magazynu Forbes.

W folkowym tonie przyznano nagrodę w kategorii Best Historical Album. Akademia doceniła kompilację z utworami Boba Dylana "The Basement Tapes Complete: The Bootleg Series Vol. 11". To już kolejna odsłona niepublikowanych wcześniej nagrań z legendarnych sesji, które odbywały się w domu Dylana w Woodstock, wraz z zespołem The Band.

Dave Cobb, producent nagrodzonych w tym roku albumów Chrisa Stapletona i Jasona Isbella pozostał z nominacją w kategorii Producer Of The Year, Non Classical. Nagrodę przyznano Jeffowi Bhaskerowi, który wyprodukował album Marka Ronsona, nagrodzony dwiema statuetkami oraz nominowanych Cam i Elle King.

Newsletter

Zapisz się na cotygodniowy newsletter folkowy
Pokaż menu